Artykuł sponsorowany

8 zasad prowadzenia firmowej rachunkowości

8 zasad prowadzenia firmowej rachunkowości

Prowadzenie rachunkowości jest skomplikowane i wymaga przeszkolenia. Zajmując się pełną księgowością, trzeba pamiętać o przestrzeganiu kilku ważnych zasad, które przesądzają o tym, czy konta są prowadzone poprawnie. Złamanie ich może skutkować nałożeniem na przedsiębiorcę kary oraz pociągnięciem do odpowiedzialności finansowej księgowego. Dlatego koniecznie trzeba je poznać, nawet jeśli rachunkowość zleca się firmie zewnętrznej.

Najważniejsze zasady mówiące o prowadzeniu rachunkowości

Zasady, zgodnie z którymi powinna być prowadzona firmowa rachunkowość, określa Ustawa o rachunkowości. Są w niej zapisane najważniejsze informacje dotyczące:

  • otwierania i zamykania ksiąg rachunkowych,

  • podziału ksiąg rachunkowych,

  • wprowadzania zapisów księgowych,

  • regulacji mówiących o tym, czym jest dowód księgowy,

  • poprawy błędów w zapisach na kontach.

Ze względu na fakt, że przepisy zmieniają się dość często, wiele firm decyduje się na zlecenie obsługi księgowej zewnętrznym podmiotom. W ten sposób mają pewność, że księgi są prowadzone zgodnie z aktualnymi normami. Oszczędza się wówczas na własnej jednostce, którą co roku trzeba wysyłać na nowe szkolenia.

Każda osoba sprawdzająca poprawność prowadzenia ksiąg w firmie musi wiedzieć, na co szczególnie zwrócić uwagę. Najważniejsze zasady dotyczące zapisów to:

  • zasada dwustronnego zapisu,

  • zapisywanie zdarzeń gospodarczych chronologicznie,

  • zasada sporządzania wpisów na bieżąco,

  • zasada prowadzenia ksiąg rachunkowych rzetelnie,

  • poprawne zapisywanie sald początkowych i końcowych na kontach,

  • księgowanie tylko na podstawie dokumentów księgowych,

  • księgowanie operacji gospodarczych pod datą, w której faktycznie miały one miejsce,

  • poprawa błędów za pomocą storna czarnego lub czerwonego, nigdy przez usunięcie wpisu lub wymazanie go.

Kto może prowadzić pełną księgowość?

Pełną księgowość zawsze najlepiej jest powierzyć profesjonalnej firmie. W ten sposób przedsiębiorstwa nie muszą zatrudniać na miejscu pracowników i płacić za ich szkolenia. Korzystając z pomocy takich biur jak Biuro Rachunkowe Kognitariat Sp. z o.o., ma się pewność, że księgowość jest prowadzona rzetelnie, z zachowaniem wszystkich najważniejszych zasad. W każdej chwili można sprawdzić operacje na kontach i skontrolować pracę zespołu. Zatrudnienie księgowego na miejscu poleca się raczej dużym firmom, które chcą mieć większą kontrolę nad stanem swoich ksiąg oraz nie chcą, aby dowody księgowe wydostawały się poza przedsiębiorstwo. Wtedy takie rozwiązanie jest jak najbardziej opłacalne.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.