Co powinny zawierać sprawozdania finansowe?
Sprawozdanie finansowe to dokument przedstawiający obecną sytuację finansową przedsiębiorstwa. Uznaje się je za najbardziej istotny raport jednostki gospodarczej, a do jego sporządzenia niezbędna jest wiedza z zakresu rachunkowości. Oprócz tego twórca takiego dokumentu musi wykazać się rzetelnością i starannością. Jakie elementy powinno zawierać dobrze skonstruowane sprawozdanie finansowe?
Jakie elementy zawiera sprawozdanie finansowe?
Aby dobrze sporządzić sprawozdanie finansowe, należy zawrzeć w nim:
- bilans,
- rachunek zysków i strat,
- informacje dodatkowe, składające się z wprowadzenia do sprawozdania finansowego, i objaśnienia.
Bilans ma za zadanie wykazać stany aktywów i pasywów na dzień kończący bieżący i ubiegły rok obrotowy. W przypadku sporządzania bilansu na dzień inny niż bilansowy trzeba wykazać stany aktywów i pasywów na ten dzień. Oprócz tego należy przedstawić stany aktywów i pasywów na dzień kończący rok obrotowy, który bezpośrednio poprzedza ten dzień bilansowy.
Rachunek zysków i strat zawiera oddzielnie wykazane przychody, koszty, zyski i straty. Oprócz tego opisuje również obligatoryjne obciążenia wyniku finansowego za trwający i ubiegły rok obrotowy.
Informacja dodatkowa powinna stwarzać rzetelny i jasny obraz sytuacji majątkowej i finansowej przedsiębiorstwa oraz jego wynik finansowy. Ważne jest, aby zawierała między innymi podstawowe treści dotyczące pracowników i organów jednostki.
Kiedy sporządza się sprawozdanie finansowe?
Sprawozdanie finansowe powinno być tworzone na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz na inny dzień bilansowy. Nie można zapomnieć o zastosowaniu zasady wyceny aktywów i pasywów oraz o ustaleniu wyniku finansowego.
Zadanie sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego jest przypisane do kierownika jednostki. Powinno ono powstać nie później niż po upływie 3 miesięcy od dnia bilansowego. Następnie należy przedstawić je odpowiednim organom według przepisów prawa, postanowień statutu lub umowy.
Ważne jest, aby osoba zajmująca się prowadzeniem ksiąg rachunkowych i kierownik jednostki, oprócz podpisu pod pismem, zawarli również datę. W sytuacji, gdy kierowaniem jednostką zajmuje się kilka osób, na dokumencie należy umieścić podpis każdego z członków organu zarządzającego.
Sporządzanie sprawozdania rachunkowego to proces pracochłonny i wymagający dużej wiedzy z dziedziny księgowości. Dobrym rozwiązaniem jest więc powierzenie tego zadania specjalistom ze sprawdzonych biur rachunkowych, np. BUFiK S.C. w Zielonej Górze.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana