Czym jest ADR w transporcie? Najważniejsze postanowienia i doniosłość praktyczna konwencji
Konwencja ADR jest jednym z najważniejszych regulaminów, obowiązujących w transporcie towarów ponadgabarytowych. Dotyczy towarów określanych jako niebezpieczne (zagrażających środowisku lub ludziom). Przewoźnicy są zobowiązani przestrzegać wszystkich założeń konwencji ADR – w innym wypadku mogą ponieść poważne konsekwencje.
Czym jest konwencja ADR?
Konwencja ADR stanowi europejski zbiór przepisów (w formie regulaminu) odnośnie do drogowego przewozu towarów i ładunków szkodliwych – wszystko zgodnie z zaleceniami ONZ. Omawia ona różne zagrożenia z powodu przewozu towarów niebezpiecznych. Określa także najlepsze sposoby na ich zapobieganie.
Konwencja ADR została podpisana w 1954 roku w Genewie, a Polska ratyfikowała ją w 1975 roku. Związane z nią przepisy stosuje się w przewozie krajowym lub międzynarodowym.
Konwencja mówi o różnych klasach niebezpiecznych towarów. Należą do nich m.in. materiały i przedmioty wybuchowe, samozapalne, stałe i ciekłe zapalne, samoreaktywne, utleniające, trujące, zakaźne, promieniotwórcze, żrące. Według ADR transport takich towarów jest zabroniony lub dopuszczony na określonych zasadach.
Jak postępować przy przewozie towarów niebezpiecznych?
Konwencja ADR dokładnie i precyzyjnie określa obowiązki uczestników przewozu towarów niebezpiecznych. Muszą oni zachować środki ostrożności i przewidywać potencjalne skutki. Takie osoby powinny się upewnić, czy klasyfikacja towarów szkodliwych została przeprowadzona poprawnie. Materiały dopuszczone do przewozu muszą być bezwzględnie zgodne z regulaminem ADR. Ładunki muszą być w takich szczelnych opakowaniach, a przewożące pojazdy i kontenery odpowiednio oznakowane. Wszyscy uczestnicy (przewoźnicy i odbiorcy) są zobowiązani także do przestrzegania przepisów odnośnie do załadunku, rozładunku i manipulowania towarem.
Przewozem towarów niebezpiecznych zajmuje się firma Intrade. Pracownicy przedsiębiorstwa posiadają aktualną wiedzę na temat konwencji ADR, dokumentów celnych i spedycyjnych.
Przewoźnik ma wiele obowiązków. Musi się upewnić, czy przewożone przez niego niebezpieczne towary są dopuszczone do przewozu, a niezbędne dane zostały dostarczone przez nadawcę. Powinien także skontrolować, czy załadowane towary są kompletne (np. nic z nich nie wycieka). Pojazdy przewoźnika muszą być odpowiednio oznakowane (także posiadać specjalne naklejki ostrzegawcze).
Odbiorcy towarów niebezpiecznych muszą natomiast dokonać szybkiego odbioru, dokładnego oczyszczenia przewożących pojazdów i kontenerów. Rozładowane i oczyszczone pojemniki nie muszą już posiadać oznakowania.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana