Czym jest trójpunktowy układ zawieszenia?
Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie nowoczesnego gospodarstwa rolniczego bez ciągnika. Maszyny te to absolutna podstawa wyposażenia – to one wykorzystywane są do obsługi wszelkiego rodzaju maszyn, od pługów i kultywatorów, przez siewniki i rozrzutniki, kończąc na kosiarkach i zgrabiarkach. Wiele z tych urządzeń podłącza się do ciągnika za pośrednictwem trójpunktowego układu zawieszenia. Czym on jest i do czego służy?
Charakterystyka trójpunktowego układu zawieszenia
Trójpunktowy układ zawieszenia, znany również jako TUZ to układ dźwigniowy, przeznaczony do podłączania różnego rodzaju maszyn i urządzeń – zarówno prostych agregatów uprawowych, jak i bardziej skomplikowanych, na przykład rozsiewaczy nawozów. Zgodnie z nazwą tego rozwiązania, podłączenie maszyny odbywa się w trzech punktach – na umieszczonym centralnie łączniku górnym (który pełni również funkcję poziomującą podłączone sprzęt względem ciągnika) oraz znajdujących się poniżej symetrycznych cięgłach dolnych. Ruch cięgieł oraz łącznika jest możliwy dzięki wykorzystaniu dwóch siłowników hydraulicznych. Niezbędnymi elementami są również pompy stanowiące źródło ciśnienia płynu hydraulicznego oraz rozdzielacze odpowiedzialne są sterowanie jego przepływem w siłownikach. Aby zapobiegać uszkodzeniom TUZ układ posiada zawór bezpieczeństwa, który otwiera się w momencie przekroczenia maksymalnego poziomu udźwigu.
Szeroki wybór części zamiennych do trójpunktowych układów zawieszenia znajdziemy w ofercie firmy Agroprzem.
Funkcje TUZ
Zadaniem trójpunktowego układu zawieszenia jest sterowanie położeniem maszyny podłączonej do ciągnika. Dzięki niemu możliwe jest przełączanie między położeniem transportowym oraz roboczym. Ponadto TUZ zapewnia niezbędną stabilność maszyny względem ciągnika, a także umożliwia kontrolę zagłębienia maszyny w zależności od oporu roboczego (dotyczy to np. pługów i kultywatorów).
Zalety TUZ
Trójpunktowy układ zawieszenia to rozwiązanie obecne w konstrukcji każdego nowoczesnego ciągnika. Wynika to z zalet tego rozwiązania. Dzięki niemu możliwe jest korzystanie z urządzeń zawieszanych, które mają tę przewagę nad maszynami przyczepianymi, że są od nich lżejsze, lepiej wpływają na właściwości trakcyjne ciągnika (wynika to z faktu, że ich ciężar przenoszony jest na koła napędowe) i nade wszystko korzystnie wpływają na zwrotność ciągnika. Ostatnia z ich cech jest szczególnie istotna na uwrociach oraz podczas pracy na polach o stosunkowo niewielkiej powierzchni.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana