Dlaczego warto diagnozować auto z pomocą hamowni?
Osiągi każdego samochodu zależą od współdziałania jego kluczowych komponentów, przede wszystkim silnika i skrzyni biegów, układu przeniesienia napędu oraz zawieszenia. Choć parametry każdego z tych nich można sprawdzać osobno, to jest to dość kłopotliwe i czasochłonne, nie daje też miarodajnych wyników, ponieważ nie uwzględnia oddziaływania pozostałych elementów. Sposobem na poradzenie sobie z tymi ograniczeniami jest użycie hamowni.
Na czym polega stosowanie hamowni?
Hamownia to specjalne stanowisko pomiarowe, które daje możliwość skontrolowania efektów działania silnika i wszystkich podzespołów układu napędowego w warunkach, które są maksymalnie zbliżone do tych, jakie panują podczas jazdy. Pojazd umieszczany na hamowni podwoziowej zostaje unieruchomiony, a koła osi napędzanej umieszcza się na specjalnych rolkach, które odbierają powstający moment obrotowy. W ten sposób można uzyskać informacje na temat tego, jak samochód sprawdza się pod typowym obciążeniem. Elementem testu jest również pobieranie danych na temat pracy silnika oraz kluczowych systemów auta. W grę wchodzi – w zależności od wykorzystywanej aparatury – odczytywanie prędkości obrotowej jednostki napędowej, temperatury oleju, składu powstających spalin czy zużycia paliwa. Podczas prób konieczne jest wyprowadzanie z pomieszczenia powstających spalin, a także zapewnienie dobrego przepływu powietrza, by zachować właściwą wydajność chłodzenia. Wśród parametrów, jakie można określić na podstawie prób na hamowni, znajdują się m.in. wartości momentu obrotowego przekazywanego na koła, uzyskiwanej mocy i rozwijanej prędkości.
Do czego będą przydatne dane uzyskane podczas prób na hamowni?
Informacje uzyskane podczas prób na hamowni dają obraz stanu technicznego oraz możliwości konkretnej jednostki napędowej. Dzięki nim można ustalić, czy silnik oraz układ przeniesienia napędu, a więc sprzęgło, skrzynia biegów, wał napędowy i most, a także koła są w pełni sprawne i nie powodują strat. Hamownia pozwala na określenie jak poszczególne zmienne takie jak temperatura oleju w silniku, ciśnienie w kolektorze dolotowym, skład spalin oraz skład mieszanki wpływają na końcowy rezultat. Dane pozyskane na hamowni są używane jako baza do prac przy tuningu silnika, często pomagają też w ustawianiu instalacji gazowej czy ustalaniu przyczyn usterek lub niedomagań poszczególnych układów.
Sprawdzenie samochodu na hamowni jest możliwe m.in. w firmie Performance Lab, która specjalizuje się w zaawansowanym tuningu samochodów – podnoszeniu mocy silników oraz dopasowywania ich parametrów użytkowych do oczekiwań właścicieli.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana