Artykuł sponsorowany

Formy opodatkowania przedsiębiorstw w Polsce

Formy opodatkowania przedsiębiorstw w Polsce

Prowadzenie własnej firmy w Polsce ze względu na często zagmatwane i niejednoznaczne przepisy prawne nie należy do najłatwiejszych zadań. Mimo wszystko po zapoznaniu się z najważniejszymi zagadnieniami każdy może rozwinąć swój własny biznes, który będzie przynosił przychody. Pierwszym krokiem do sukcesu jest wybranie odpowiedniej formy opodatkowania. Która z nich okaże się najlepsza?

W jaki sposób opodatkowuje się działalność gospodarczą?

Polskie prawo przewiduje cztery formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej. O tym, w jaki sposób firma będzie rozliczana, decyduje przedsiębiorcaZ zapytaniem o najlepsze rozwiązanie warto zwrócić się do kancelarii doradztwa podatkowego. Po wybraniu odpowiedniej formy przedsiębiorca zgłasza informację już na etapie rejestracji działalności, jednak przysługuje mu prawo do zmiany formy w trakcie prowadzenia biznesu.

W zależności od potrzeb i rodzaju prowadzonej działalności przedsiębiorcy mają do wyboru:

  • skalę podatkową,

  • podatek liniowy,

  • ryczałt do przychodów ewidencjonowanych,

  • kartę podatkową.

Ta ostatnia forma wraz z wejściem w życie Nowego Ładu nie jest już dostępna dla przedsiębiorców dopiero zakładających swoją działalność oraz zmieniających formę jej opodatkowania. Karta podatkowa jest zatem dla osób, które korzystały z niej już w 2021 roku.

Która forma opodatkowania firmy jest najlepsza?

Planujesz założyć swój biznes, ale nie masz pojęcia, która forma opodatkowania będzie najbardziej opłacalnym rozwiązaniem? Podstawą do rozwiązania tej zagadki jest poznanie zasad poszczególnych form opodatkowania. A jeśli szukasz fachowej pomocy z zakresu rachunkowości Twojej firmy, postaw na biuro rachunkowe w Bytomiu –  JB.

Najczęściej wybieraną formą opodatkowania jest skala podatkowa. Charakterystyczne dla tego wariantu jest to, że podatek będzie różnił się w zależności od dochodów firmy. W przypadku dochodów rocznych nieprzekraczających 120 tysięcy złotych podatek wynosi 17% minus 5100 złotych. Dla firm osiągających dochody powyżej 120 tysięcy obowiązuje stawka wynosząca 32% nadwyżki ze 120 tysięcy. W tym przypadku niezbędne jest prowadzenie ksiąg rachunkowych.

Alternatywnym rozwiązaniem jest podatek liniowy, który cechuje się jedną stawką niezależnie od wysokości dochodu. Utrzymuje się ona na poziomie 19%. Z podatku liniowego mogą korzystać osoby, które osiągają dochody z działalności gospodarczej bądź działów specjalnych produkcji rolnej.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych to z kolei propozycja dla osób, które nie ponoszą wysokich wydatków związanych z prowadzeniem działalności. Tutaj podatek odciągany jest od przychodu, a stawki w zależności od rodzaju działalności mogą wynosić od 2 do 17%.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.