Artykuł sponsorowany

Formy uproszczonej księgowości i ich charakterystyka

Formy uproszczonej księgowości i ich charakterystyka

Prowadzenie rozliczeń z Urzędem Skarbowym to obowiązek każdego, nawet małego przedsiębiorstwa. Istnieją dwie podstawowe formy. Jest to księgowość pełna oraz uproszczona. Księgowość uproszczona znacznie różni się od tej pełnej i nie każda firma może przyjąć taki sposób rozliczeń. Warto wiedzieć czym jest i kiedy firma może stosować uproszczoną księgowość.

Czym jest księgowość uproszczona?

Księgowość to ewidencjonowanie zdarzeń finansowych dotyczących działalności danej firmy. W przypadku księgowości uproszczonej obowiązkowe jest rejestrowanie tylko podstawowych zdarzeń finansowych. Dzięki temu rozliczanie z Urzędem Skarbowym jest proste. Podstawą w prowadzeniu jest podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów lub ewidencja przychodów. Zazwyczaj większość przedsiębiorców usługi księgowe i prowadzenie rozliczeń zleca doświadczonym biurom rachunkowym takim, jak ABM Consulting. Takie rozwiązanie jest niezwykle wygodne i pozwala na uniknięcie błędów podczas samodzielnego rozliczania się.

Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów – czym jest?

Jedną z podstawowych form księgowości uproszczonej jest Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów – PKPiR. W księdze tej zapisuje się wszelkie wydatki oraz przychody, jakie związane są z działalnością danego przedsiębiorstwa. Co jest istotne, muszą się w niej znaleźć wszystkie zdarzenia finansowe mające miejsce od początku działalności firmy. Dlatego Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów musi zostać założona z dniem otwarcia lub 1 stycznia w roku podatkowym. Dodatkowo prowadzenie PKPiR należy zgłosić w odpowiednim dla miejsca zamieszkania podatnika Urzędzie Skarbowym. Mimo tych formalności jest to znacznie prostszy sposób rozliczeń niż księgowość pełna.

Jakie są inne formy uproszczonej księgowości?

Poza Podatkową Księgą Przychodów i Rozchodów przedsiębiorstwa mogące prowadzić księgowość uproszczoną mają do wyboru jeszcze dwie formy rozliczeń. Jest to karta podatkowa oraz ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Karta podatkowa polega na opłaceniu zryczałtowanego podatku, którego wysokość nie zależy od uzyskanego dochodu. Dodatkowo przedsiębiorca mający możliwość posiadania karty podatkowej nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji finansowej. Z kolei forma rozliczeń, jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych polega na zarejestrowaniu tylko przychodów.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.