Ile kosztuje wydanie książki? Przebieg procesu

Ile kosztuje wydanie książki? Przebieg procesu

Wydanie książki to nie lada przedsięwzięcie. Warto w nie zainwestować, jeśli chce się mieć samemu na to wpływ. Co się wlicza w cenę? Czy popularni autorzy także płacą za wydanie pozycji? Dowiedz się, na czym polega self-publishing, korekta i redakcja czy dystrybucja. W naszym artykule przedstawiamy proces wydawniczy – poznaj cały proces krok po kroku!

Ile kosztuje wydanie książki – co się wlicza w cenę?

Na koszt wydania książki w polskim wydawnictwie składają się:

  • cena opracowania,
  • koszt druku i oprawy.

W przypadku opracowania jest to koszt jednorazowy. Nie wiąże się z wydrukiem kolejnych wydań. Z kolei koszt druku i oprawy wzrasta wraz z większym nakładem książki. Nierzadko wydawcy proponują zniżki. Na cenę wpływają także:

  • jakość treści,
  • objętość,
  • postać wydania,
  • reklama,
  • cennik – wydawnictwa czy drukarni.

W przypadku składu i łamania jest to koszt około 140-180 złotych. Projekt i przygotowanie okładki to cena od 300 do 800 złotych. Koszt druku to natomiast od 20 do 30 złotych za egzemplarz w sytuacji, gdy nakład jest mały. 5-9 złotych kosztuje egzemplarz w przypadku nakładu od tysiąca egzemplarzy.

Koszty wydania książki – dla każdego co innego

W przypadku popularnych i dochodowych autorów, polskie wydawnictwa same w nich inwestują. Natomiast debiutanci i mniej popularni pisarze muszą się liczyć z kosztem wydania książki. Mogą wybrać 2 sposoby wydania:

  1. system usługowy,
  2. system self-publishing.

Jak wydać książkę? Proces wydawniczy

Pierwszym krokiem do wydania książki jest znalezienie wydawcy i podpisanie umowy. Warto się z nią zapoznać i porównać oferty kilku wydawnictw. W przypadku wydawnictwa selfpublishingowego nada on Twojej książce numer ISBN. Wówczas książka może być drukowana i sprzedana z niskim VAT-em. Istotne to będzie także do dystrybucji.

Kolejnym etapem jest redakcja i korekta. Redakcja polega na poprawianiu błędów: gramatycznych, składniowych, ortograficznych, leksykalnych, logicznych, normatywnych czy merytorycznych. Z kolei korekta tekstu jest przeprowadzana pod kątem błędów leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych.

Następnie wykonuje się zlecone ilustracje lub zdjęcia. Może się tym zająć artysta. Potem przychodzi czas na skład i opracowanie graficzne środka książki. Dobiera się wtedy krój i wielkość czcionki, a także:

  • układ tekstu na stronach,
  • metodę paginacji,
  • rozmieszczenie fotografii czy ilustracji.

Wpływa to na czytelność tekstu.

Dalej przeprowadza się projekt okładki. Zajmuje się tym zazwyczaj grafik komputerowy w porozumieniu z artystą. Większe wydawnictwa same decydują o wyglądzie książki. W wydawnictwie selfpublishingowym autor ma więcej swobody w podjęciu decyzji. Do przygotowania książki do druku grafik komputerowy wykorzystuje specjalne oprogramowanie. Możliwe jest także wydanie e-booka, a więc elektronicznej wersji pozycji. Ostatni etap to druk i dystrybucja. Obejmuje hurtownie i księgarnie oraz sprowadza się do bezpośredniej współpracy z siecią detaliczną.

Czym jest self-publishing?

Self-publishing to w skrócie samodzielne publikowanie książki. Może być pełny lub częściowy. W przypadku pełnego autor zajmuje się całym procesem wydawniczym. Współpracuje z korektorem, redaktorem, składaczem czy odpowiada za zlecenie druku czy zajmuje się dystrybucją. W przypadku częściowego autor ma prawo do dzieła i decyduje o nim. Przy tym zleca usługi wydawcom lub firmie.

Ile trwa proces wydawniczy?

Długość trwania procesu wydania książki jest różna. Najdłużej trwa etap pozyskania wydawcy. Zwykle jest to około 5 miesięcy. Kolejnym krokiem jest podpisanie umowy i kwestie z tym związane, co trwa około 2 tygodni. Z kolei proces wydawniczy trwa około 4,5 miesiąca.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.