Jak dbać o rozrząd w samochodzie?
Niektóre elementy silników spalinowych wymagają szczególnej uwagi, a ich wymiana zgodnie z zaleceniami producenta powinna być kategorycznie przestrzegana. Do tej grupy podzespołów z pewnością należy zaliczyć układ rozrząd. Przeczytaj, czym jest rozrządu w samochodzie i jak powinno się o niego dbać.
Czym jest mechanizm rozrządu?
Rozrząd jest odpowiedzialny za sterownie zaworami cylindrów, a pośrednio za zasilanie mieszanką paliwową i usuwanie gazów spalinowych. Rozrząd otwiera i zamyka zawory ssania i wydechu w odpowiednich interwałach i momentach. Producenci stosują dwa podstawowe rozwiązania konstrukcyjne. Jedno polega na zastosowaniu paska zębatego, drugie zaś łańcucha rozrządu. W obydwu systemach obroty wałka rozrządu muszę być precyzyjnie zsynchronizowane z obrotami wału korbowego silnika.
Dlaczego wymiana rozrządu jest ważna?
Układ rozrządu pracuje bez przerwy pod dużymi obciążeniami mechanicznymi. Wymaga szczególnej dbałości i okresowej wymiany. Jej częstotliwość uzależniona jest od rodzaju mechanizmu rozrządu oraz zaleceń producenta pojazdu. Niedomagania w pracy rozrządu wpływają negatywnie na pracę silnika, a zerwanie paska lub łańcucha może doprowadzić do poważnych awarii silnika. Wymiana rozrządu, szczególnie w nowoczesnych pojazdach wymaga dużego doświadczenia i precyzyjnych narzędzi. Dlatego najlepiej powierzyć ją zaufanemu serwisowi pojazdów. Jednym z nich jest warsztat samochodowy Spec Auto Serwis z Białegostoku, który zajmuje się serwisem aut marki Peugeot, Citroen i Opel, naprawą tłumików, badaniem geometrii 3D oraz innym usługami.
Wymiana rozrządu
Producenci określają ilość przejechanych kilometrów (od 70 do 150 tys.), po których należy dokonać wymiany paska rozrządu. Mimo tego warto co pewien czas sprawdzać wizualnie jego stan techniczny. Bez względu na ilość przejechanych kilometrów pasek musi być wymieniony po 5 latach eksploatacji. Wówczas warto wymienić także pozostałe elementy mechanizmu rozrządu – napinacze, rolki i pompa wodna. W przypadku łańcucha rozrządu z reguły jego wymiana nie jest określana przez producenta pojazdu. Decydują o niej symptomy zużycia łańcucha, wyraziste dzwonienie, cykliczne stuki i szumy oraz gorsza kultura pracy silnika. Przydatność łańcucha rozrządu określa się na około 200-300 tys. km przebiegu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana