Jak działają zautomatyzowane systemy załadowcze?
Automatyczne systemy załadowcze służą do obsługi towaru bez udziału operatora, co pozwala na usprawnienie i przyspieszenie wielu procesów logistycznych. Jest to idealne rozwiązanie dla stref załadunkowych – maszyny odpowiadają bowiem za szybkie tempo przepływu towarów, czyli większą wydajność, a więc i wyższe zyski.
Zasada działania automatycznych systemów załadowczych
Warto wiedzieć, że każdy z automatów może pracować inaczej – wiele bowiem zależy od liczby i typów elementów składowych. Niemniej jednak ogólny schemat działania jest ten sam. Proces załadunku rozpoczyna się od podstawienia samochodu w doku magazynowym. Po zetknięciu z powierzchnią automatycznie otwiera się brama, a pojazd podłączany jest do zasilania doku. Dopiero wtedy można rozpocząć automatyczny załadunek lub rozładunek. Zastosowanie tego typu rozwiązań pozwala skrócić czas obsługi pojazdu nawet trzykrotnie.
Najważniejsze elementy systemu załadowczego to napęd, wysuwane widły i system płoz. Oprócz tego często spotkać można platformy podnośnikowe, stoły hydrauliczne oraz przenośniki. Tak naprawdę budowa konkretnego systemu zależna jest od zastosowanych rozwiązań logistycznych w centrum dystrybucyjnym. Kluczowe jest właściwe zaprojektowanie i rozmieszczenie doków magazynowych i określenie liczby ramp. Co do zasady wdrożenie zautomatyzowanych systemów załadowczych wymusza dostosowanie przestrzeni magazynowej do zwiększonego tempa prac – ograniczyć można na przykład ilość ramp, ponieważ podnosi się ich wydajność. A zatem część magazynu można przeznaczyć do realizacji innych zadań.
Powody, dla których warto zainwestować w zautomatyzowane systemy załadowcze
Automatyczne systemy załadunku dostarczane przez firmę Jazon z Białegostoku pozwalają zwiększyć efektywność przyjęć i wydań towarów. Warto bowiem widzieć, załadowanie pojazdu trwa zaledwie kilka minut. Co więcej, mniej ramp oznacza możliwość lepszego i bardziej produktywnego zagospodarowania dostępnej przestrzeni magazynowej – potrzebne jest mniej miejsca na strefę tymczasowego składowania towarów przygotowanych do załadunku, ponieważ procesy realizowane są bardziej płynnie.
Kolejny atut automatyki to możliwość ograniczeni szkód. W czasie ładunku i załadunku towar jest statecznie umieszczany na pojeździe, a więc nie występują gwałtowne ruchy, jakie mogą zaistnieć w czasie korzystania z wózka widłowego. Ważna rzecz to brak potrzeby ingerencji operatora w proces załadunku i rozładunku – rolą pracownika jest jedynie nadzór nad właściwym przebiegiem procesu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana