Artykuł sponsorowany

Jak powinny być prowadzone księgi handlowe?

Jak powinny być prowadzone księgi handlowe?

Księgi handlowe nazywane są również rachunkowymi. Obowiązek ich prowadzenia mają m.in. niektóre przedsiębiorstwa, których dochód przekroczył określoną wartość. Jednak ze względu na to, że jest to jeden z najbardziej szczegółowych systemów ewidencji, wiele firm nie do końca radzi sobie z jego poprawnym wypełnianiem, za co grożą im grożą im zgodnie z prawem sankcje. Jak powinny być prowadzone księgi handlowe?

Czym są księgi handlowe?

Księgi handlowe to chronologiczne zestawienie wszelkich zapisów rachunkowych. Muszą znaleźć się w nich dane dotyczące obrotu aktywami i pasywami danej firmy. Zazwyczaj składają się z:

  • dziennika — służy on do zapisu wszelkich operacji. Musi znaleźć się w nim ich rodzaj, dane osoby, która zaksięgowała wpłatę bądź wypłatę na konto, a także jej kwota,

  • księgi głównej — tutaj umieszcza się zapisy dotyczące transakcji z klientami, ewidencji wynagrodzeń pracowników, operacji zakupów i sprzedaży, a także dane o środkach trwałych,

  • zestawienia obrotów i sald — sporządza się je na podstawie informacji zawartych w księdze głównej pod koniec każdego okresu sprawozdawczego. Dokument ten to dane o obrotach, sumie sald czy dniu otwarcia ksiąg,

  • księgi pomocniczej — jest to system m.in. kartotek i danych przechowywanych w komputerze, uzupełniający zapisy znajdujące się w księdze głównej,

  • inwentarza — wykazu wszelkich aktywów i pasywów należących do firmy.

Kto musi prowadzić księgi handlowe?

Księgi handlowe muszą prowadzić następujące podmioty:

  • spółki handlowe,

  • spółki osobowe, których przychody ze sprzedaży w poprzednim roku przekroczyły 2 000 000 €,

  • banki i instytucje finansowe,

  • jednostki samorządowe,

  • przedstawicielstwa firm zagranicznych.

Pozostałe przedsiębiorstwa nie są zobligowane do prowadzenia tego typu ewidencji, choć mogą używać księgach handlowych do rozliczeń.

Jak prowadzić księgi handlowe?

Przedsiębiorstwa zazwyczaj decydują się na skorzystanie z usług profesjonalistów, którzy doskonale wiedzą, jak prowadzić księgi handlowe, takich jak fachowcy z biura rachunkowego Perfekt. Zapisy w tych dokumentach muszą być dokonywane rzetelnie i na bieżąco, a także odzwierciedlać prawdziwy stan finansowy firmy. Konieczne jest, aby były kompletne i zgodne z porządkiem chronologicznym, a także pozwalały na uzyskanie większości informacji o stanie danego biznesu. Należy rozpocząć ich prowadzenie w ciągu 15 dni od momentu uruchomienia przedsiębiorstwa, a zamknąć nie później niż 3 miesiące po jego likwidacji, bądź zmianie formy prawnej. Dokumenty te należy przechowywać przez 5 lat.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.