Artykuł sponsorowany

Jak się obchodzić z trudnym pacjentem. Prawne i psychospołeczne aspekty pracy

Jak się obchodzić z trudnym pacjentem. Prawne i psychospołeczne aspekty pracy

Praca w służbie zdrowia jest wymagająca nie tylko w dziedzinie doświadczenia oraz kompetencji. Niestety, ale zdarzają się takie sytuacje podczas wykonywania obowiązków medycznych, na które trudno odpowiednio zareagować. Praca z trudnym pacjentem może być wyzwaniem dla wielu medyków. Dowiedz się, w jaki sposób można przygotować się na agresywne postawy pacjentów i jak obsługiwać skargi.

Jak przygotować się na pracę z trudnym pacjentem?

Praca w służbie zdrowia obfituje w różne wydarzenia. Niestety, ale może się zdarzyć napotkanie tzw. trudnego pacjenta, czyli takiego, który może wykazywać postawę roszczeniową, a nawet agresywną. Jak w takiej sytuacji należy postąpić? W tej chwili na rynku można znaleźć specjalne szkolenia dla medyków, które uczą, jakie są prawne i psychospołeczne aspekty pracy z trudnym pacjentem. Szkolenia kierowane m.in. do personelu medycznego prowadzi firma doradczo-szkoleniowa Agamon z Bielska-Białej. W ramach takiego kursu przekazywana jest wiedza na temat:

  • wypracowania odpowiedniego sposobu zachowania, gdy pacjent prezentuje postawę roszczeniową, stara się wymuszać określone działania, a nawet staje się agresywny i krzyczy,
  • praw personelu medycznego i pacjentów oraz podstaw prawnych będących ich źródłem,
  • zastosowania technik pozwalających na uspokojenie negatywnych emocji i nieeskalowanie konfliktu.

Takie szkolenie pomaga ograniczyć ewentualne straty dla placówki medycznej oraz pomóc w komunikacji z trudnym pacjentem.

Jak rozpatrywać skargi?

W konsekwencji przeprowadzonych działań medycznych może pojawić się skarga od pacjenta. W zależności od charakteru sprawy, proces rozpatrywania skargi może wyglądać różnie. Warto zadbać o odpowiednie przygotowanie personelu medycznego za pomocą stosownego szkolenia, które może pomóc w:

  • poprawnej klasyfikacji skarg,
  • ustaleniu wewnętrznych regulaminów, w których zawarta będzie procedura zarówno przyjmowania, jak i rozpatrywania skarg,
  • poprawnym odpisywaniu na zażalenie pacjenta, przy stosowaniu argumentacji prawnej,
  • w przypadku skargi ustnej – w jaki sposób rozmawiać z pacjentem, aby nie eskalować konfliktu i uargumentować dane działania placówki medycznej.

W ten sposób można opracować bezpieczny system obsługi skargi pacjenta, oparty na obowiązujących przepisach prawnych, który pozytywnie wpłynie na wizerunek placówki medycznej. W czasach pandemii Covid-19, kiedy dostęp do niektórych usług lekarskich czy ambulatoryjnych jest utrudniony. Wypracowanie procedury obsługi skarg, zwłaszcza przy trudnej postawie pacjenta, jest niezbędne.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.