Artykuł sponsorowany

Jak sprzedawać prąd z fotowoltaiki?

Jak sprzedawać prąd z fotowoltaiki?

Coraz wyraźniej widać, że uniezależnienie się od tradycyjnych źródeł energii, staje się priorytetem, tak w skali lokalnej, jak i globalnej. Sytuacja polityczna i uwarunkowania ekologiczne zmuszają do przestawiania się na odnawialne źródła energii. Wśród technologii, które dają największe nadzieje, jest fotowoltaika. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak sprzedaje się prąd z fotowoltaiki, przeczytaj.

Czym jest fotowoltaika w dużym skrócie?

Fotowoltaika jest wciąż rozwijaną technologią pozyskiwania energii elektrycznej z promieniowania słonecznego. Polega na konwersji energii fotonów, będących nośnikiem oddziaływań elektromagnetycznych w energię elektryczną i wykorzystuje do tego zjawisko fotowoltaiczne. Przebiega ono w ogniwach fotowoltaicznych zbudowanych z półprzewodników. Wytworzony w nich prąd elektryczny jest prądem stałym. Trafia on do inwertera, którego zadaniem jest jego zamiana w prąd odpowiadający wymogom sieci elektroenergetycznej. Jak wyjaśniają eksperci działającego na Dolnym Śląsku dostawcy fotowoltaiki Eko Cumulus z Wrocławia, fotowoltaika ma znamiona energii prosumenckiej. Oznacza to, że właściciel instalacji fotowoltaicznej jest jednoczenie producentem prądu, jak i jego konsumentem.

Jak przebiega rozliczenie produkcji energii elektrycznej?

Właściciel instalacji fotowoltaicznej, czyli prosument, w okresach nadprodukcji energii wykorzystuje ją do własnych celów, natomiast nadwyżki przekazuje do operatora sieci energetycznej. W ten sposób „zgromadzony” zapas prąd może wykorzystać w okresach, gdy produkcja energii fotowoltaicznej jest mniej efektywna i mniejsza od zapotrzebowania. Dzięki temu prosument płaci mniejsze rachunki za energię elektryczną. Przy prawidłowo skonfigurowanej instalacji fotowoltaicznej, dodatkowo współpracującej z nowoczesnymi urządzeniami, jak pompy ciepła, możliwe jest ograniczenie opłat za energię niemal do zera.

Najnowszy system rozliczeń prosumentów

Zgodnie z nowelizacją ustawy o OZE wszyscy prosumenci, którzy złożyli wniosek o przyłączenie do sieci po 1 kwietnia 2022 r., korzystają z nowego systemu rozliczeń. Jest to system net-billingu, którego celem jest wspieranie dalszego rozwój energetyki prosumenckiej. Obliczanie wartości nadwyżki energii na koncie właściciela instalacji fotowoltaicznej wykonuje operator na podstawie algorytmu wynikający z przepisów ustawy. Rozliczenie będzie dotyczyło wartości energii elektrycznej, a nie ilości, tak jak to miało miejsce przed nowelizacją ustawy, a więc wartość ta będzie wyliczana w polskich złotych, a nie w kilowatogodzinach. Rozliczenie w tej formule jest proste i nieabsorbujące czasowo prosumenta, a także ma przyczynić się do obniżenia rachunków za energię elektryczną w gospodarstwach domowych korzystających z fotowoltaiki.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.