Artykuł sponsorowany

Jak wybrać odpowiednią formę opodatkowania dla małej firmy?

Jak wybrać odpowiednią formę opodatkowania dla małej firmy?

Zakładanie działalności gospodarczej wiąże się z niemałym stresem. Początkujący przedsiębiorcy muszą dopełnić wielu formalności i nie zawsze wiedzą, jakie wybory będą dla nich najkorzystniejsze. Jedną z ważniejszych kwestii jest niewątpliwie wybór odpowiedniej formy opodatkowania. Jak to wygląda w przypadku małych firm? Jaka forma opodatkowania się u nich sprawdzi?

Opodatkowanie na zasadach ogólnych i opodatkowanie liniowe 

Osoby, które zakładają jednoosobową działalność gospodarczą, mają do dyspozycji kilka rozwiązań, jeśli chodzi o opodatkowanie. Podstawową formą jest opodatkowanie na zasadach ogólnych. Wówczas przedsiębiorca nie musi zgłaszać do urzędu skarbowego takiego wyboru, a do tego może opodatkować dochody z różnych źródeł na jednym zeznaniu. Trzeba jednak podkreślić, że wówczas obowiązuje niski próg dochodu, którego dotyczy wyższa stawka (32% zamiast 17%). Drugą opcją jest opodatkowanie liniowe, o którego omówienie poprosiliśmy specjalistę z firmy zajmującej się księgowością w Gdańsku, który wytłumaczył:

- Podatek liniowy to świetne rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy chcą od razu wiedzieć, ile podatku zapłacą od osiągniętego dochodu. Wówczas płacą podatek według stałej skali 19% bez względu na to, jaką wysokość dochodów osiągają z JDG. Wadą tego rozwiązania jest z kolei brak możliwości wspólnego rozliczenia z małżonkiem lub dzieckiem. Właściciele firm nie mogą też skorzystać z ulg i odliczeń, które przysługują rozliczającym się według skali podatkowej.

Jakie inne formy opodatkowania warto wziąć pod uwagę? 

Wybór odpowiedniej formy opodatkowania małej firmy nie jest prosty. Warto wówczas skorzystać ze wsparcia firmy świadczącej usługi rachunkowe, aby podjąć najlepszą decyzję. Początkujący przedsiębiorcy mają również do wyboru:

  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, który może być opłacany miesięcznie lub kwartalnie, a jego stawka zależy od rodzaju działalności. Jego zaletą jest uproszczona księgowość i prosty sposób opodatkowania,

  • karta podatkowa, czyli najprostszy sposób opodatkowania. Polega na płaceniu stałej kwoty podatku z góry określonej przez naczelnika urzędu skarbowego. Wartość jest zależna od rodzaju działalności oraz miejsca prowadzenia i wielkości firmy. Karta podatkowa nie uwzględnia kosztów uzyskania przychodów.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.