Artykuł sponsorowany

Jak wygląda skład materiałów do druku?

Jak wygląda skład materiałów do druku?

Profesjonalne składanie tekstu do druku wymaga dużego nakładu pracy. Wiąże się to z szeregiem czynności określanych mianem DTP (desk publishing), które dotyczą zarówno fazy projektowej, jak i zarządzania pracą grupową. Mowa tu między innymi o naświetlarkach czy maszynach drukarskich. Cały proces pochłania dużo czasu, jednak odpowiednie przygotowanie może go znacznie skrócić.

Wybieranie formatu i rozdzielczości druku — na czym polega?

Pierwszym krokiem w trakcie przygotowywania tekstu powinno być podjęcie decyzji na temat techniki druku. Wiąże się to ściśle z charakterem planowanego produktu oraz ilością jego kopii. Kilka egzemplarzy standardowego formatu zazwyczaj wykonuje się w sposób cyfrowy, a duże projekty najczęściej tworzy się drukiem pigmentowym z plotera.

Kolejny etap podczas składania materiałów do druku polega na wyborze formatu. Między innymi od poziomu jego skomplikowania zależy finalna cena całej usługi. W sytuacji realizowania nietypowych projektów, np. w kształcie koła, dochodzi do marnowania sporej ilości papieru. Wynika to z faktu, że w takiej sytuacji niezbędne okazuje się przygotowanie sztancy do cięcia papieru, co bezpośrednio wpływa na podniesienie kosztów produkcji.

Kwestia rozdzielczości zależy od rozmiaru wydruku. W przypadku małych egzemplarzy (mowa tu przykładowo o wizytówkach) może wynieść 300 dpi. Dla dużych realizacji, czyli takich,  na które patrzy się z większej odległości, wartość dpi jest czasem niższa niż 150.

Jak tworzy się kolory w projekcie?

Przygotowując plik do wydruku, trzeba pamiętać o zaznaczeniu przestrzeni CMYK i określeniu profil kolorów. Ma to na celu osiągnięcie efektu druku, jak najbardziej zbliżonego do tego widocznego na ekranie.

Na ostateczny wygląd wpływa też rodzaj zastosowanego papieru. Materiał powlekany najlepiej eksponuje kolory, zarówno matowe, jak i błyszczące czy satynowe. Z kolei papier niepowlekany wchłania więcej farby, co skutkuje uzyskaniem lekko przygaszonych kolorów.  Wyróżnia się też kilka typów bieli: śnieżną, kremową lub delikatnie szarą. Wszystkie te kwestie wpływają na finalny wygląd wydruku, więc dla jak najlepszych efektów najlepiej skorzystać z doradztwa i usług profesjonalnych drukarni, np. Amigo.

Wybierając nafarbienie, czyli sumę użytych składowych w kolorze, należy zwrócić uwagę na rodzaj materiału, na jakim wykonuje się nadruk. Przykładowo, dla papieru gazetowego limit nafarbień wynosi 240%, a dla papieru powlekanego już od 300 do 340%. W przypadku druku offsetowego limity te prezentują się już inaczej.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.