Artykuł sponsorowany

Jak wyglądają badania słuchu?

Jak wyglądają badania słuchu?

Osoby mające problemy ze słyszeniem kierowane są na badania słuchu, dzięki którym możliwe jest dokładne sprawdzenie poziomu słyszenia i postawienie odpowiedniej diagnozy. Wielu pacjentów zastanawia się, jak wyglądają takie badania, czy są bolesne? Wszelkie wątpliwości postaramy się rozwiać w niniejszym artykule.

Audiometria tonalna i mowy – jak przebiegają badania?

Do grupy najczęściej wykonywanych badań słuchu zalicza się audiometrię tonalną oraz mowy (słowną). Należą one do badań subiektywnych, czyli takich, które wymagają reakcji pacjenta na podawany bodziec. Weryfikacja poziomu słyszenia za pośrednictwem audiometru jest metodą nieinwazyjną i w pełni bezpieczną.

Jak przebiega badanie słuchu audiometrią tonalną? W tym celu wykorzystuje się specjalną kabinę ciszy, w której przebywa odizolowany od dźwięków zewnętrznych pacjent. Osoba badana ma założone słuchawki badające poziom słyszenia przewodnictwem powietrznym. Za każdym razem, gdy pacjent usłyszy dźwięk, nie czekając, aż będzie głośniejszy, naciska specjalny przycisk trzymany w dłoni.

Następnie wykonuje się badanie ustalające poziom przewodnictwa kostnego. W tej części zamiast zwykłych słuchawek zakłada się specjalną słuchawkę na wyrostek sutkowaty tuż za uchem. Pacjent również musi zasygnalizować przyciskiem, gdy usłyszy dźwięk. W przypadku audiometrii mowy badanie wygląda podobnie: osoba badana ma założone zwykłe słuchawki, podawane są słowa zamiast dźwięków, które pacjent musi powtarzać.

Tympanometria i otoemisja akustyczna – co warto wiedzieć?

Zarówno tympanometria, jak i otoemisja akustyczna należą do badań obiektywnych w przeciwieństwie do audiometrii. Co oznacza, że nie wymagają reakcji osoby badanej. Jak przebiega takie badanie? Obydwie metody weryfikacji kondycji struktur ucha środkowego przeprowadzane są w identyczny sposób. Osoba z odpowiednimi kwalifikacjami, np. pracująca w specjalistycznym sklepie medycznym AparaticaMed w Szczecinie, umieszcza sondę pomiarową w przewodzie słuchowym.

W przypadku otoemisji akustycznej emitowane są bodźce dźwiękowe wprawiające w ruch komórki słuchowe, odbity dźwięk wtórny powraca do urządzenia, które go rejestruje. Natomiast w badaniu tympanometrycznym wytwarzana przez sondę pomiarową fala dźwiękowa odbija się od błony bębenkowej, notując zmiany ciśnienia w przewodzie słuchowym.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.