Jak zawór n75 wpływa na pracę turbosprężarki?
Turbosprężarki, niegdyś stosowane wyłącznie w pojazdach ciężarowych i autach sportowych, dziś obecne są również w wielu modelach samochodów osobowych. Dzięki nim możliwe jest znaczne podniesienie mocy silnika bez zwiększania jego gabarytów i masy. Prawidłowa praca tego układu zależy od innych elementów – w przypadku turbosprężarek o zmiennej geometrii jest nim zawór N75. Za co jest on odpowiedzialny.
Czym jest zawór N75?
Zawór N75 to niewielkie urządzenie montowane między przednią częścią silnika samochodowego a chłodnicą, które zadaniem jest sterowanie kierownicą łopatek w turbosprężarkach o zmiennego geometrii. To czyni z niego niezwykle istotny element dla pracy całego silnika. Dlaczego? Aby to zrozumieć należy wiedzieć, jak działa turbosprężarka ze zmienną geometrią. Jej charakterystyczną cechą jest znajdujący się w komorze wirnika turbiny pierścień z ruchomymi łopatkami, między którymi przepływają spaliny. Położenie łopatek ma wpływ na ciśnienie spalin padających na wirnik. Jeśli spalin docierających do turbiny jest mało, łopatki ustawiają się w taki sposób, by przestrzenie między nimi były wąskie, co znacznie podnosi ciśnienie gazów, tym samym wymuszając ruch obrotowy wirnika. Dzięki temu - inaczej niż w przypadku standardowych turbosprężarek typu Free Float – turbosprężarki ze zmienną geometrią są w stanie zapewnić doładowanie silnika nawet na niskich obrotach. To dlatego obecność zaworu N75 jest niezbędna w silnikach, w których zastosowano to rozwiązanie. Sterownik podłączony jest do jednostki CPU samochodzie, która informuje go, jakiego doładowania potrzebuje silnika.
W przypadku nieprawidłowości w pracy zaworu n75 warto zwrócić się o pomoc do profesjonalnych serwisów wyspecjalizowanych w naprawach oraz regeneracji turbosprężarek. Jedną z takim firm jest Silesia Cars Center.
Po czym poznać wadliwą pracę zaworu?
Usterki zaworu N75 mogą prowadzić od nawet bardzo poważnego uszkodzenia silnika. Nieprawidłowości jego pracy objawiają się na wiele sposobów, między innymi poprzez:
brak doładowania silnika na niskich obrotach,
niedostatek mocy silnika,
spowolnienie reakcji na naciskanie pedału gazu – czyli tzw. turbodziura,
opóźnienie samozapłony paliwa.
Niekiedy mogą wystąpić również nietypowe dźwięki dochodzące z komory silnika, które nasilają się wraz ze wzrostem obrotów. Należy pamiętać, że objawy te mogą wystąpić również w wyniku usterek innych elementów układu turbodoładowania.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana