Jakie przepisy regulują zasady spedycji międzynarodowej?
Transport międzynarodowy i spedycja krajowa regulowane są wieloma aktami prawnymi. Wśród nich znajdują się akty prawa polskiego, takie jak Ustawy o transporcie drogowym, transporcie kolejowym, żegludze śródlądowej i Prawo lotnicze. Ważna jest również Ustawa o przewozie towarów niebezpiecznych oraz o czasie pracy kierowców. Sprawdź, jakie jeszcze przepisy regulują zasady spedycji międzynarodowej!
Najważniejsze akty prawne regulujące zasady spedycji międzynarodowej
Transport międzynarodowy i spedycja krajowa są regulowane wieloma dokumentami, do których należą w szczególności akty:
prawne krajowe,
Unii Europejskiej,
międzynarodowe.
Najważniejsze akty prawa polskiego to Ustawy o transporcie drogowym oraz kolejowym, a także żegludze śródlądowej i Prawie lotniczym. Ważną rolę odgrywa również Ustawa o przewozie towarów niebezpiecznych, jak i ta o czasie pracy kierowców. Istotna jest też Ustawa z 1984 roku o Prawie Przewozowym.
Przeczytaj również: Wybór firmy spedycyjnej - na co zwrócić uwagę?
Warto wspomnieć, iż akty prawne UE obejmują Rozporządzenia i Dyrektywy Parlamentu Europejskiego, które dotyczą wyznaczonych gałęzi transportu. Szczególnie ważne jest chociażby Rozporządzenie ustanawiające zarówno zasady dotyczące warunków, jakie wykonuje przewoźnik drogowy, jak i dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych. Ponadto w przypadku spedycji krajowej nie powinno się zapominać o Konwencji o Wspólnej Procedurze Tranzytowej.
Przeczytaj również: Co wchodzi w zakres usług spedycyjnych?
Najważniejszymi aktami prawa międzynarodowego są z kolei:
genewska Konwencja o Umowie Międzynarodowego Przewozu Drogowego Towarów z dn. 19 maja 1956 roku;
międzynarodowa Konwencja o przewozie ładunków niebezpiecznych (sporządzona w 1957 roku w Genewie).
Warto mieć na uwadze, że ustanowiona w 1956 r. w Genewie konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (tzw. Konwencja CMR) – nie uwzględnia obecnie wszystkich zagadnień związanych z transportem dóbr pomiędzy krajami. Opisuje ona jedynie kwestie związane ze sporządzaniem listów przewozowych.
Należy pamiętać, że ochroną oraz reprezentacją interesów spedytorów takich, jak Diera zajmuje się obecnie Międzynarodowa Federacja Zrzeszeń Spedytorów, która określa warunki ich pracy. W razie potrzeby można się posiłkować wskazówkami w niej zawartymi. Instytucja ta zrzesza 93 organizacje spedytorów z 84 krajów. Celem FIATA jest również utrzymanie wysokiego poziomu usług spedycyjnych. Z racji tego, w dokumentach zawartych i wydawanych przez federację istnieją także zapisy regulujące w pewnym stopniu zasady spedycji międzynarodowej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana