Artykuł sponsorowany

Kiedy warto przejść na ryczałt?

Kiedy warto przejść na ryczałt?

Wybór formy opodatkowania jest niezwykle istotny dla prowadzenia działalności gospodarczej. Warto jednak pamiętać, że wraz ze zmianą warunków dotyczących np. przychodu firmy lub wprowadzeniem nowych przepisów prawnych, przedsiębiorstwo może zmienić formę opodatkowania na bardziej opłacalną. Dowiedz się, w jakiej sytuacji przejście na ryczałt może być korzystne dla firmy.

Czym jest ryczałt?

W Polsce osoba prowadząca firmę może wybrać jedno z dostępnych form opodatkowania, np. ryczał ewidencjonowany. Jak podpowiadają specjaliści z biura rachunkowego Dekret 24, jest to rodzaj prowadzenia księgowości uproszczonej, do której można zaliczyć także skalę oraz kartę podatkową. Warto jednak wiedzieć, że nie wszystkie firmy mogą rozliczać się za pomocą tych form. Z księgowości uproszczonej mogą korzystać podmioty, które:

  • nie są spółką komandytową, akcyjną, komandytowo-akcyjną lub z ograniczoną odpowiedzialnością.

  • mają przychód nie większy niż 2.000.000 euro.

Takie firmy mogą wybrać np. ryczałt ewidencjonowany, o ile nie opłacali w danym roku karty podatkowej, nie są zwolnieni od podatku dochodowego oraz nie osiągali przychodów z obrotu dewizami, wytwarzaniem energii z OZE czy prowadzenia apteki. Tej formy opodatkowania nie mogą wybrać także świadczący usługi na rzecz byłego pracodawcy lub ci, którzy zmienili formę działalności na tę wykonywaną ze współmałżonkiem. Ryczałt ewidencjonowany charakteryzuje się następującymi cechami:

  • różnorodną stawką podatku, która waha się od 2% do 17% w zależności od charakteru wykonywanych usług lub sprzedawanych towarów,

  • nieuwzględnianiem kosztów uzyskania przychodów przy obliczaniu podatków.

Ryczałt ewidencjonowany może być korzystnym wyborem dla części przedsiębiorców.

W jakiej sytuacji przejście na ryczałt się opłaca?

Właściciele firm, którzy zastanawiają się nad zmianą aktualnej formy opodatkowania na ryczałt ewidencjonowany, powinni zastanowić się, jak wysokie mają koszty uzyskania przychodów oraz w jaki sposób wpływają one na opłacany podatek. Co do zasady, ryczałt najbardziej się opłaca firmom, które mają niskie koszty uzyskania przychodów.  Jeśli jednak chodzi o inne aspekty, to warto dokładnie przeanalizować następujące wartości:

  • osiągane przychody,

  • dochody spoza firm, np. z umowy o pracę,

  • jaką stawkę podatku miałaby firma.

Przed podjęciem decyzji o zmianie trzeba wziąć pod uwagę powyższe czynniki. Należy pamiętać, że ewidencja w ryczałcie powinna być prowadzona rzetelnie i dokładnie. Warto zastanowić się wtedy nad skorzystaniem z usług biura rachunkowego.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.