Artykuł sponsorowany

Kto i kiedy jest zobowiązany do składania sprawozdania finansowego?

Kto i kiedy jest zobowiązany do składania sprawozdania finansowego?

Prowadzenie własnej firmy wiąże się z wieloma obowiązkami, wśród których wyróżnić można także te związane z finansami oraz księgowością przedsiębiorstwa. Dlatego też w tym artykule skupiamy się na sprawozdaniach finansowych, wskazując: kto jest zobowiązany do ich składania oraz w jakim terminie należy dopełnić tego obowiązku.

Czym jest sprawozdanie finansowe i co zawiera?

Sprawozdanie finansowe jest dokumentem, który zawiera najważniejsze informacje finansowe o działalności firmy w danym roku. Składa się ono z takich elementów jak:

  • bilans, wykazujący stany aktywów i pasywów na dzień zakończenia danego oraz poprzedniego roku obrotowego,

  • rachunek zysków i strat, wykazujący przychody, koszty, zyski oraz straty przedsiębiorstwa na dzień zakończenia danego i poprzedniego roku obrotowego,

  • informacje dodatkowe, wskazujące, chociażby przyjętą przez firmę politykę rachunkowości.

Kto jest zobowiązany do składania sprawozdań finansowych?

Obowiązek składania sprawozdań finansowych dotyczy wszystkich przedsiębiorstw, które zgodnie z obowiązującymi przepisami muszą prowadzić księgi rachunkowe, a także tych, które zdecydowały się na pełną księgowość dobrowolnie. W związku z tym w większości przypadków są to więc spółki kapitałowe oraz osobowe. Przy czym spółki jawne, a także partnerskie nie muszą składać sprawozdania finansowego, jeśli ich przychody w danym roku obrotowym były mniejsze niż równowartość 2 milionów euro. W takim przypadku muszą one jedynie złożyć w KRS oświadczenie o braku obowiązku sporządzenia i złożenia sprawozdania finansowego za dany rok.

Do kiedy należy złożyć sprawozdanie finansowe?

Na złożenie sprawozdania finansowego, w którego sporządzeniu najlepiej skorzystać z pomocy specjalistów takich jak Kancelaria usług księgowych z Katowic podmioty objęte tym obowiązkiem mają 3 miesiące od dnia bilansowego. Jeśli więc koniec ich roku obrotowego zbiega się z końcem roku kalendarzowego, sprawozdanie musi zostać złożone do 31 marca. Na jego zatwierdzenie pomioty podlegające obowiązkowi sprawozdawczości finansowej mają z kolei 6 miesięcy od dnia bilansowego. Nie złożenie sprawozdania finansowego w wymaganym, wskazanym terminie wiąże się natomiast z karą grzywny, a nawet pozbawienia wolności. Dlatego pamiętanie o tym obowiązku jest niezwykle istotne.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.