Artykuł sponsorowany

Kto powinien prowadzić ewidencję VAT?

Kto powinien prowadzić ewidencję VAT?

Podatek od towarów i usług VAT co do zasady jest neutralny dla firm, które są zobowiązane do jego płacenia. Przygotowując rozliczenie z jego tytułu, muszą one jednak sporządzić zestawienie, pokazujące jaką kwotę podatku pobranego przy sprzedaży powinny odprowadzić, a następnie pomniejszyć ją o podatek, który same przekazały innym podmiotom, zaopatrując się w niezbędne do swego działania środki. Nie byłoby to możliwe bez ewidencji VAT.

Jak dokumentuje się rozliczenia z tytułu VAT?

Obsługa podatku od towarów i usług wymaga gromadzenia danych, pozwalających na rzetelne ustalenie swego zobowiązania podatkowego z tego tytułu. Firmy, które obsługują osoby fizyczne, są zmuszone do rejestrowania swej sprzedaży przy pomocy kas fiskalnych działających on-line. Tam, gdzie w grę wchodzą kontrakty zawierane z innymi przedsiębiorstwami, zestawienia transakcji na potrzeby rozliczenia z fiskusem sporządza się dzięki prowadzeniu ewidencji VAT, obejmującej osobno sprzedaż oraz zakup. W rejestrze sprzedaży VAT umieszcza się informacje o poszczególnych zdarzeniach gospodarczych, które obejmują zarówno podstawę opodatkowania i kwotę podatku należnego oraz zastosowaną stawkę, jak i dane identyfikacyjne kontrahenta pozwalające na dokładne określenie, z jaką firmą przeprowadzono transakcję i co było jej przedmiotem. Przy rejestrze zakupów konieczne będzie ujęcie kwot, od których przysługuje prawo do obniżenia należnego podatku, a także wydatków, przy których nie istnieje taka możliwość. Do rejestrów nie muszą jednak być wpisywane informacje o czynnościach zwolnionych z VAT lub nieopodatkowanych.

Kto musi prowadzić ewidencję VAT?

Ewidencja VAT jest obowiązkowa dla podmiotów, które są czynnymi podatnikami VAT. Muszą ją jednak prowadzić także firmy, które korzystają ze zwolnienia podmiotowego, ponieważ pozwala to na ustalenie momentu, w którym utracą one to prawo, tj. po przekroczeniu istniejącego progu wartości sprzedaży. Należy podkreślić, że podatnicy czynni mają obowiązek prowadzenia ewidencji w formie elektronicznej oraz przesyłania danych do organów skarbowych w postaci plików JPK. Sposobem na rzetelne rozliczanie podatku VAT jest skorzystanie z usług biura księgowego Wakat z Krakowa, które dopełni za podatnika wszelkich formalności związanych z obsługą podatku VAT.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.