Kto wypłaca wynagrodzenie pracownikowi zatrudnionemu za pośrednictwem agencji pracy?

Praca tymczasowa to jedna z popularnych form zatrudnienia. Zaangażowane w nią są trzy podmioty: pracownik tymczasowy, pracodawca użytkownik oraz agencja pracy tymczasowej. Ta ostatnia de facto zatrudnia pracownika tymczasowego, którego kieruje, w oparciu o podpisaną wcześniej umowę o pracę, do wykonywania pracy u pracodawcy użytkownika. A kto wypłaca wynagrodzenie? Zobacz!
Obowiązki agencji pracy tymczasowej
Agencja pracy tymczasowej jest zobowiązana do:
- zawarcia umowy z pracownikiem tymczasowym,
- zgłoszenia pracownika do ubezpieczenia społecznego,
- wypłaty wynagrodzenia za pracę,
- odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne,
- uregulowania zaliczek na podatek dochodowy.
Pracownik tymczasowy zatrudniony jest zatem bezpośrednio przez agencję pracy i to ona ma bezwzględny obowiązek wypłacania mu pensji. Pośrednik nie pobiera żadnej prowizji od zatrudnionego, z uwagi na fakt, iż to pracodawca użytkownik jest klientem agencji. Jak podkreślają specjaliści Agencji Pracy Derksen Polska, to właśnie ten podmiot ustala i negocjuje warunki zatrudnienia, a więc treść umowy między pracownikiem a pracodawcą użytkownikiem. Określa się tu przede wszystkim rodzaj pracy, okres jej trwania, wymiar pracy, wysokość wynagrodzenia, zakres obowiązków i urlop.
Wynagrodzenie pracownika tymczasowego
Wynagrodzenie pracownika tymczasowego nie może być w żadnym przypadku niższe niż wynagrodzenie minimalne ustalane z początkiem roku kalendarzowego. Pracownik taki nie może być również traktowany gorzej niż inni członkowie zespołu firmy, zatrudnieni na podobnym stanowisku. Usługi agencji pracy to m.in. ustalenie pensji takiej osoby zgodnie z przepisami prawa i zgodnie z polityką wynagrodzeń pracodawcy użytkownika.
Wynagrodzenie to może być ustalone według stawki miesięcznej lub godzinowej.
Gdy pracownik tymczasowy jest wynagradzany stawką godzinową, jego pensja jest obliczana poprzez pomnożenie liczby przepracowanych godzin przez umówioną wcześniej stawkę. Z kolei w systemie akordowym wynagrodzenie jest adekwatne do wypracowanych rezultatów pracy, przy uwzględnieniu umówionej stawki.
Warto pamiętać, że pracownikom tymczasowym przysługuje również prawo do wynagrodzenia chorobowego za czas niezdolności do pracy, która trwa łącznie do 33 dni. W przypadku pracownika, który ukończył 50. rok życia, do 14 dni w ciągu roku kalendarzowego. Za okres od 14. bądź 15. dnia niezdolności do pracy, pracownik ten nabywa uprawnienie do zasiłku chorobowego z ubezpieczenia chorobowego. W przypadku niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem przy pracy lub choroby zawodowej, zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego przysługuje od pierwszego dnia niezdolności do pracy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Kancelaria Notarialna Sylwia Środoń-Fugas
Notariusze woj. podkarpackie35-315 Rzeszów, mjr. Kopisto 4
-
Geotechnika Pracownia geologiczna Maria Sierant
Geologia, geofizyka - usługi woj. lubelskie22-400 Zamość, Partyzantów 61 lok. 6