Które części samochodowe wymagają okresowej wymiany?
Na niezawodność pojazdu ma wpływ nie tylko jakość wykonania, ale również technika jazdy i odpowiednia eksploatacja. Aby uniknąć niespodziewanych awarii i późniejszych kosztownych napraw, należy dbać o regularny serwis i usuwanie zużytych części samochodowych. W artykule wyjaśniamy, które podzespoły, elementy i płyny eksploatacyjne należy wymieniać na nowe i co jaki czas tego dokonywać.
Płyny eksploatacyjne i filtry
Olej silnikowy w samochodzie ma za zadanie chłodzić silnik, zapobiegać jego zatarciu i przedostawaniu się zanieczyszczeń. Wymiana tego płynu nie należy do skomplikowanych i może jej dokonać praktycznie każdy kierowca posiadający uprawnienia. Olej silnikowy zaleca się wymieniać przynajmniej raz w roku (najlepiej co ok. 10 tys. km). Przy czym warto dodatkowo co parę miesięcy kontrolować jego poziom. Pamiętać trzeba też o oleju w skrzyni biegów – w tym przypadku czynność serwisową przeprowadza się po przejechaniu ok. 60-80 tys. km. Podobnie jest z płynem chłodniczym (ok. 60 tys. km). Natomiast częstotliwość wymiany filtrów zależy od ich rodzaju:
filtr oleju – co ok. 10-15 tys. km;
filtr paliwa – co ok. 20-30 tys. km;
filtr powietrza – co ok. 15-30 tys. km;
filtr kabinowy (przeciwpyłowy) – co ok. 15-30 tys. km.
Klocki i tarcze hamulcowe
Stan techniczny klocków i tarcz hamulcowych ma kluczowe znaczenie dla skuteczności hamowania. Sprawność tego układu ma wpływ nie tylko na bezpieczeństwo kierowcy, ale też innych uczestników ruchu drogowego. Podzespoły te zwykle zastępowane są nowymi wówczas, gdy pojawiają się objawy, takie jak drgania, charakterystyczny piszczący dźwięk czy zmniejszenie siły hamowania. Doświadczony mechanik podczas przeglądu samochodu zaobserwuje również ślady zużycia na podstawie nierówności, przebarwień lub innego typu wad na tarczach. Profilaktycznie, klocki hamulcowe zaleca się wymieniać co ok. 30-50 tys. km. Tarcze zaś, ze względu na wolniejsze zużycie – co drugą wymianę klocków.
Częstotliwość wymiany pozostałych części samochodowych
Właściciele pojazdów osobowych muszą pamiętać jeszcze o kilku innych ważnych czynnościach serwisowych. Zalicza się do nich np. uzupełnianie płynu do spryskiwaczy i czynnika chłodzącego w klimatyzacji (co sezon), a także wymianę opon. O konieczności zakupu nowego kompletu opon świadczy grubość bieżnika poniżej 3 mm. To jednak nie wszystko. Innymi częściami samochodowymi, które także trzeba regularnie wymieniać są: akumulator (co ok. 4-5 lat) i rozrząd (co ok. 90-120 tys. km). O okresowe zastępowanie poszczególnych elementów nowymi teoretycznie powinien zadbać sam kierowca. W praktyce wystarczy jednak, że korzysta on z usług dobrego mechanika. Przykładem polecanej firmy działającej w Biłgoraju i Stalowej Woli jest Centrum Motoryzacyjne MOTO-TECH. Warsztat oferuje profesjonalne usługi motoryzacyjne w zakresie pojazdów osobowych, ciężarowych i busów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana