Artykuł sponsorowany

Mała księgowość – co to takiego?

Mała księgowość – co to takiego?

Mianem małej księgowości określa się uproszczony sposób prowadzenia rachunkowości. Mogą z niej skorzystać właściciele mikroprzedsiębiorstw i średnich firm. W przypadku zdecydowania się na taki system rozliczeń, zamiast ksiąg rachunkowych muszą oni prowadzić podatkowe księgi przychodów i rozchodów. Na czym dokładnie polega mała księgowość i kto może z niej skorzystać?

Czym jest mała księgowość?

Ze zdecydowaniem się na działalność firmy na zasadach małej księgowości wiąże się przede wszystkim prowadzenie Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów. Takie rozwiązanie ma zastosowanie wśród właścicieli przedsiębiorstw, którzy jako formę opodatkowania przychodu wybrali zasady ogólne lub podatek liniowy. Mogą to być spółki jawne, partnerskie bądź cywilne mające przychody za poprzedni rok obrotowy poniżej 2 mln euro. W przypadku przekroczenia określonego progu finansowego właściciele są zobowiązani do zrezygnowania z małej księgowości i przejścia na ogólne księgi rachunkowe. Za pomocą Księgi Przychodów i Rozchodów dokumentuje się wszelkie operacje gospodarcze przeprowadzanie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Należy zawrzeć w niej między innymi przychody, koszty poniesione w związku z zakupem towarów i materiałów oraz wynagrodzenia dla pracowników. W prowadzeniu rachunkowości warto skorzystać z profesjonalnej obsługi księgowej, np. od biura finansowego SALDO.

Zalety małej księgowości — dlaczego warto?

Mała księgowość jest przeznaczona dla osób prowadzących mikroprzedsiębiorstwa i średnie firmy, spełniających opisane wcześniej wytyczne odnośnie wysokości przychodu i formy rozliczania. Uproszczona księgowość to ukłon ze strony ustawodawców w stronę niewielkich działalności, których właściciele mogą w ten sposób zaoszczędzić zarówno czas, jak i pieniądze. W wielu przypadkach to sam przedsiębiorca może prowadzić firmę bez konieczności korzystania ze specjalistycznej obsługi księgowej. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu stosunkowo przejrzystej księgi rozchodów i przychodów, pozbawionej skomplikowanych ewidencji czy wykazów. Ze względu na duże ułatwienie i mniejszą czasochłonność, większość właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw decyduje się na rozliczanie firmy na podstawie księgi, zamiast używania pełnej księgowości.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.