Na czym polega kalibracja kamer i radarów?
Na system ADAS w pojazdach składa się z kamer i radarów. Ich prawidłowe funkcjonowanie wpływa na odbiór sytuacji na drodze i reakcje kierowcy oraz samego auta. Wszelkie rozregulowania w funkcjonowaniu urządzeń tego typu skutkują nieprawidłowościami w działaniu auta, jego systemów oraz błędnymi wnioskami kierowcy. Dlatego kalibracja podzespołów systemu ADAS ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Oto szczegóły!
Metody przeprowadzania kalibracji kamer i radarów ADAS
Specjaliści w dziedzinie urządzeń monitorujących z firmy „CAR SERVICE” ze Szczecina zalecają stosowanie jednej z 3 metod kalibracji kamer i radarów:
statyczną – realizowana jest na specjalnym stanowisku. Pozwala na przeprowadzanie kalibracji wszystkich dostępnych czujników. Może być wykonywana według osi symetrii pojazdu lub osi geometrycznej jazdy.
dynamiczną – trwa od 10 do 30 minut i przeprowadzana jest w warunkach naturalnych podczas jazdy. W trakcie kontroli dynamicznej można kalibrować jeden czujnik.
mieszaną – składa się z obu ww. metod.
Zalecenia dotyczące procedury przeprowadzania kalibracji kamer i radarów
Ustawianie tak zaawansowanych czujników w autach wymaga trzymania się ściśle określonych wytycznych. Osoba przeprowadzająca kalibrację kamer i radarów w Szczecinie musi m.in.:
korzystać z certyfikowanego urządzenia do kalibracji;
ustawić pojazd na równej powierzchni;
zadbać o prawidłową geometrię pojazdu;
włączyć zapłon;
sprawdzić ewentualne wgięcia na karoserii w okolicach pasa przedniego;
wyczyścić znaczek z logo producenta i kratkę chłodnicy;
ustawić fabryczną wartość ciśnienia powietrza w oponach;
zmierzyć napięcie zasilania instalacji elektrycznej, która musi mieć powyżej 12 V.
Jakie są powody do przeprowadzania kalibracji kamer i radarów?
Najczęściej kalibracja systemu ADAS wykonywana jest w momencie wykrycia nieprawidłowości w działaniu poszczególnych czujników. Nieprawidłowości powstają z powodu:
uszkodzenia pojazdu;
wymiany przedniej szyby;
regulacji geometrii auta;
zmian w nastawach zawieszenia;
demontażu elementów karoserii ze wbudowanymi czujnikami;
wymiany samych czujników.
Gdy rozregulowanie czujników wykracza poza autokalibrację konieczne jest przeprowadzenie zmian ręcznych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana