Przewierty pod drogami – w jaki sposób się je wykonuje?
Przewierty horyzontalne są nowoczesną technologią budowy sieci podziemnych. Pozwalają na spawaną pracę i szybkie układanie instalacji w warunkach gęstej zabudowy oraz pod infrastrukturą drogową i kolejową. W tym artykule wyjaśnimy, na czym polegają przewierty sterowane i omówimy ich wpływu na środowisko. Warto przeczytać.
Czym są przewierty sterowane?
Horyzontalne przewierty sterowane HDD (Horizontal Directional Drilling) to nowoczesna technika budowy instalacji liniowych sieci wodnokanalizacyjnej, gazowej, ciepłowniczej i elektrycznej. Wykorzystywane są najczęściej w ścisłej zabudowie miejskie, gdzie wykonywanie wykopów otwartych jest utrudnione oraz pod infrastrukturą drogową tramwajową i kolejową. Przydatne są też w przypadku budowy instalacji pod rzekami, jeziorami, sadami itp. Przewierty sterowane zapewniają dużą precyzję i szybkość prac, a ich koszt jest niższy, niż przy tradycyjnej metodzie odkrywkowej. Przewierty minimalizują ingerencję w środowisko, można więc uznać je za ekologiczne.
Przeczytaj również: Na czym polegają tzw. przewierty kretem?
Maszyny i urządzania do przewiertów
Rodzaj sprzętu wykorzystywanego do przewiertów zależy od konkretnych wymagań projektu. Typowe rodzaje sprzętu to wiertnice do horyzontalnych wierceń kierunkowych i wiertnice ślimakowe. Z szerokim asortymentem maszyn i urządzeń do przewiertów zapoznać się można na stronie internetowej dostawcy maszyn do przewiertów sterowanych Nodigmarket24 z Zabrza, który oferuje także hydrauliczne maszyny przeciskowe, maszyny do krakingu, wiertnice ślimakowe, zgrzewarki do rur PE itp.
Jak przebiega przewiert sterowany pod drogami?
Pierwszym etapem przewiertów pod drogami jest przygotowanie projektu uwzględniającego warunki glebowe i przeszkody ze szczególnym uwzględnieniem istniejących instalacji. Następnie wykonuje się wiercenie pilotowe głowicą wyposażoną w nadajnik z zaprogramowaną trasą. System nawigacji HDD dostarcza operatorowi wiertnicy niezbędne informacje dotyczące położenie głowicy. Umożliwia to ewentualną korektę trasy przewiertu pilotowego. Kolejnym etapem jest powiększania przewiertu za pomocą głowicy rozwiercającej, które może przebiegać wielokrotnie, w zależności od średnicy przewiertu i rodzaju gruntu, aż do uzyskania właściwego rozmiaru. Na koniec następuje wciąganie do przewiertu elementów rurociągu lub kabla elektrycznego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana