Rola i znaczenie odpowiedniej temperatury na hali produkcyjnej
Jednym z podstawowych obowiązków, jakie należą do każdego pracodawcy, jest zapewnienie optymalnej temperatury osobom zatrudnionym. Dotyczy to każdego miejsca pracy. Przepisy jasno określają minimalne oraz maksymalne wartości w tym przypadku. Zastanawiasz się, jaki wpływ ma temperatura na pracowników i wykonywane przez nich czynności? Sprawdź najważniejsze informacje na ten temat, aby przekonać się, czy Twój pracodawca przestrzega norm.
Temperatura w miejscu pracy, a obowiązki pracodawcy
Pracodawca, zgodnie z obowiązującymi przepisami, powinien zapewnić osobom zatrudnionym dogodne warunki pracy. Dotyczy to pracowników, którzy wykonują swoje zadania między innymi w takich pomieszczeniach jak:
- hale produkcyjne,
- magazyny,
- biura.
Specjaliści z firm, które zajmują się systemami chłodzenia obiektów przemysłowych, jak F.U.H TORAM, zauważają, że niezależnie od pory roku czy nietypowych warunków atmosferycznych nic nie zwalnia pracodawcy z obowiązku regulowania temperatury.
Jaka powinna być minimalna i maksymalna temperatura w miejscu pracy?
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej dotyczące przepisów związanych z bezpieczeństwem oraz higieną pracy określa między innymi warunki temperaturowe, w jakich pracownik może wykonywać swoje obowiązki. Zależy to przede wszystkim od rodzaju wykonywanych obowiązków. Uwzględnia się w takiej sytuacji fakt, czy jest to zajęcie fizycznie lub przy użyciu sprzętu. Zgodnie z powyższym, temperatura w miejscu pracy nie powinna być niższa niż 14°C. Wyjątek stanowią sytuacje, w których proces technologiczny wymaga pracy w specjalnych warunkach. Przykładem jest zatrudnienie w chłodni. Jednak w pomieszczeniach biurowych oraz wszędzie tam, gdzie wykonuje się lekką pracę fizyczną, temperatura nie powinna być niższa niż 18°C.
Znacznie bardziej skomplikowana jest kwestia maksymalnych temperatur. Ustawodawca nie określa jej w przypadku wszystkich osób zatrudnionych. Jedynie zatrudniając młodocianych pracowników, maksymalna temperatura nie powinna przekraczać 30 stopni, a wilgotność 65%. Warto natomiast zaznaczyć, że za niekorzystne warunki pracy uznaje się przekroczenie 28°C, jeżeli nie jest to spowodowane żadnym procesem technologicznym.
Jak regulować temperaturę w miejscu pracy?
Pracodawca ma obowiązek montażu urządzeń, które zapewniają wentylację oraz klimatyzację pomieszczeń. Mają one ogromne znaczenie, aby stworzyć pracownikom odpowiednie warunki pracy. Dodatkowo w biurach bardzo ważna jest także możliwość zasłonięcia okien w słoneczne dni.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana