Sztuka dobrego zarządzania nieruchomością. Jak to robić?
Każda nieruchomość wymaga ciągłego podejmowania rozmaitych czynności, które pozwolą na utrzymanie jej w odpowiednim stanie technicznym oraz umożliwią przeciwdziałanie powstawaniu jakichkolwiek zniszczeń. Do jej obsługi konieczne będzie także kontaktowanie się z różnymi podmiotami zewnętrznymi świadczącymi podstawowe usługi. Ponieważ dla wielu właścicielu będzie to duże obciążenie, w ich imieniu działają w tym zakresie profesjonalni zarządcy.
Co składa się na proces zarządzania nieruchomością?
Utrzymanie nieruchomości łączy się z koniecznością zajęcia się kwestiami wiążącymi się ze sprawami technicznymi, prawnymi, formalnymi oraz finansowymi. Podmioty specjalizujące się w takiej działalności podejmują niezbędną aktywność w tych obszarach, reprezentując właścicieli i realizują poszczególne czynności na mocy zawartej z nimi umowy. Obejmuje ona zwykle wszystkie niezbędne sfery składające się na profesjonalne zarządzanie nieruchomościami. W Bydgoszczy administrowaniem nieruchomościami, sprawowaniem nad nimi nadzoru budowlanego, a także prowadzeniem księgowości oraz obsługą prawną i techniczną, a ponadto utrzymaniem porządku zajmuje się Zrzeszenie Właścicieli i Zarządców Domów. Oznacza to zapewnienie właściwej polityki finansowej oraz kontrolę wydatków, dbanie o bezpieczeństwo użytkowania oraz właściwą eksploatację, a ponadto bieżące administrowanie i inwestowanie w nieruchomość pozwalające na utrzymanie jej w stanie niepogorszonym.
Przeczytaj również: Na czym polega obsługa prawna nieruchomości?
Jakich kompetencji wymaga zarządzenie nieruchomością?
Do zarządzania nieruchomością konieczne jest spełniania przewidzianych w prawie wymogów formalnych, w tym m.in. posiadanie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, pozwalającego na pokrycie kosztów ewentualnych roszczeń. Jeżeli chodzi o pozostałe kompetencje, to poza wiedzą dotyczącą budownictwa i głównych instalacji zamontowanych w obiektach mieszkalnych, a także przepisów związanych z użytkowaniem budynków i ochroną ppoż. niezbędne będą również kompetencje miękkie, a więc zdolności negocjacyjne, komunikatywność oraz rzetelność i terminowość. Będzie to szczególnie istotne w kontekście licznych obowiązków formalnych dotyczących przeglądów budynków i funkcjonujących w nich instalacji. Zrzeszenie Właścicieli i Zarządców Domów z Bydgoszczy specjalizuje się w zarządzaniu nieruchomościami mieszkalnymi na rzecz właścicieli prywatnych oraz wspólnot mieszkaniowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana