Artykuł sponsorowany

Wywiad biały, szary i czarny, czyli oficjalne i nieoficjalne techniki wywiadowcze w agencji detektywistycznej

Wywiad biały, szary i czarny, czyli oficjalne i nieoficjalne techniki wywiadowcze w agencji detektywistycznej

Współczesne agencje detektywistyczne współpracują z klientami różnego typu. Poza osobami prywatnymi często są to firmy oraz instytucje zainteresowane weryfikacją uczciwości potencjalnych kontrahentów lub obecnych partnerów biznesowych. Podmioty te zatrudniają detektywów, aby ci zajęli się przeprowadzeniem kompleksowego wywiadu gospodarczego, który może mieć oficjalną lub nieoficjalną formę. W dzisiejszym artykule przedstawimy stosowane przez detektywów techniki wywiadowcze. Zachęcamy do lektury.

Czym jest wywiad gospodarczy?

Wywiad gospodarczy to wszelkie działania podejmowane w celu odszukania interesujących informacji na temat sytuacji prawnej i ekonomicznej, płynności finansowej i możliwości wywiązywania się z zobowiązań handlowych oraz ogólnej kondycji przedsiębiorstwa poddawanego weryfikacji. Wywiad ten wykonywany jest w celu oszacowania ryzyka podjęcia współpracy z danym podmiotem gospodarczym. Firma z ustabilizowaną sytuacją finansową oraz prawną jest dużo pewniejszym partnerem biznesowym od przedsiębiorstwa mającego problem z wypłacalnością lub wywiązywaniem się z zaciągniętych zobowiązań. Wywiad gospodarczy często jest formą prewencji. W wielu przypadkach jego przeprowadzenie uchroniło przedsiębiorców przed podjęciem współpracy z nierzetelnym i nieuczciwym kontrahentem.

Rodzaje wywiadu gospodarczego

Istnieją trzy podstawowe rodzaje wywiadu gospodarczego: biały, szary i czarny. Wywiad biały jest w pełni legalną formą poszukiwania informacji na temat weryfikowanego podmiotu gospodarczego. Detektywi zatrudniani przez przedsiębiorców przeszukują w tym celu ogólnodostępne źródła informacji publicznych (prasę, Internet, rejestry państwowe, jawną dokumentację przedsiębiorstw). Wszystko zawsze odbywa się zgodnie z prawem, a zebrane w ten sposób materiały dowodowe mogą być wykorzystane przeciwko nieuczciwemu kontrahentowi, np. podczas postępowania przed sądem.

Inną, dość specyficzną formą wywiadu gospodarczego, jest wywiad szary. Polega on na połączeniu działań zgodnych z prawem z tymi, które powszechnie nie są uznawane za całkowicie legalne. W wywiadzie szarym stosowane są rozmaite metody, takie jak angażowanie osób trzecich (wywiad środowiskowy), prowadzenie obserwacji wskazanego przedsiębiorcy i jego bliskich oraz analiza kryminalistyczna (badanie DNA, daktyloskopia, informatyka śledcza). W niektórych przypadkach wykorzystywana jest też technika polegająca na przyjęciu fałszywej tożsamości w celu wniknięcia w określone środowisko i zdobycia zaufania osoby obserwowanej.

Trzeci rodzaj wywiadu gospodarczego to wywiad czarny, który jest bardzo kontrowersyjną, a przy tym nieetyczną i nielegalną formą zdobywania informacji. Jest on utożsamiany ze szpiegostwem gospodarczym. Polega na przeszukiwaniu źródeł prawnie chronionych przy pomocy wszelkich możliwych metod. Działania podejmowane w ramach czarnego wywiadu to m.in. zakładanie podsłuchów i ukrytych kamer, zatrudnianie hakerów do łamania haseł i zabezpieczeń dostępu, a nawet kradzież tożsamości. Jego celem jest uzyskanie przewagi konkurencyjnej lub całkowite pozbycie się konkurencji. Osobom decydującym się na tego typu czynności grożą poważne konsekwencje prawne.

Czy profesjonalne wywiadownie gospodarcze korzystają z wywiadu szarego i czarnego?

Profesjonalne wywiadownie gospodarcze, takie jak biuro detektywistyczne Lampart, przy współpracy z klientami biznesowymi korzystają głównie z wywiadu białego. W zdecydowanej większości przypadków przeszukiwanie ogólnodostępnych źródeł wystarcza do zdobycia informacji pozwalających podjąć decyzję o współpracy z weryfikowanym  podmiotem gospodarczym. Niektóre sytuacje wymagają jednak od detektywów podjęcia szczególnych środków. Przy bardzo trudnych sprawach pracownicy agencji detektywistycznych decydują się na niektóre działania wchodzące w skład wywiadu szarego. Jeśli chodzi o wywiad czarny, to licencjonowani detektywi o uznanej renomie rezygnują ze stosowania zaliczających się do niego praktyk, ponieważ w przypadku wyjścia na jaw takiego zachowania detektywowi grozi odpowiedzialność karna oraz utrata prawa do wykonywania zawodu.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.