Artykuł sponsorowany

Znaczenie Intrastat w transporcie i logistyce

Znaczenie Intrastat w transporcie i logistyce

Każda branża związana jest ze specyficznymi zasadami prowadzenia biznesu. Obowiązkiem, z którym musi liczyć się duża grupa przedsiębiorców działających w transporcie i logistyce, jest wypełnianie deklaracji Intrastat. Dlaczego jest on taki ważny? Czemu ma służyć system Intrastat? Jak w prawidłowy sposób przygotować niezbędną deklarację? O czym trzeba pamiętać, wypełniając ją i z jakiego powodu warto skorzystać przy tym z pomocy profesjonalistów?

Czym jest deklaracja Intrastat i dlaczego jej prawidłowe wypełnienie jest bardzo ważnym obowiązkiem wielu przedsiębiorców?

Intrastat to system informatyczny, dzięki któremu możliwe jest gromadzenie danych i precyzowanie stanu transakcji wewnątrzwspólnotowych. Wypełnianie związanych z nim deklaracji dotyczy więc wyłącznie wybranych firm z branży transportowej i logistycznej przeprowadzających wymianę handlową pomiędzy państwami Unii Europejskiej. Obowiązek ten powstaje każdego 10. dnia miesiąca, a z jego niedopełnienie przedsiębiorcy grożą poważne kary nałożone przez Izbę Celną. Agencje celne takie jak agencja celna Intrastat przypominają jednak, że konieczność wypełnienia deklaracji Intrastat nie znika przy sprawozdaniach zerowych – również wtedy podmiot gospodarczy (spełniający określone kryteria) powinien złożyć niezbędne dokumenty, dbając przy tym o zachowanie ciągłości składania deklaracji.

Obowiązek sprawozdawczy przesyłania deklaracji Intrastat powstaje z chwilą, gdy dane przedsiębiorstwo spełni dwa podstawowe kryteria. Jednym z czynników klasyfikujących firmę w grupie podmiotów zobowiązanych do dołączenia do systemu Intrastat jest prowadzenie czynnego uczestnictwa w wymianie, przepływie towarów na terenie Unii Europejskiej i dokonywanie sprzedaży towarów, czyli (WDT; wewnątrzwspólnotowa dostawa) oraz ich zakupu (WNT; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów). Drugim kryterium, z którego wynika obowiązek Intrastat, jest osiągnięcie przez firmę w okresie rozliczeniowym bieżącym lub poprzedzającym wartości przesyłanego towaru na poziomie ustalonego progu podstawowego obowiązującego w danym roku sprawozdawczym.

Jak wypełnić deklarację Intrastat?

Wielu przedsiębiorców z branży logistycznej i transportowej w celu wypełniania deklaracji Intrastat decyduje się na skorzystanie ze wsparcia agencji celnych. Przygotowanie tego typu dokumentów wymaga odpowiedniej wiedzy i, co najważniejsze, rzetelności: w deklaracjach Intrastat należy uwzględnić między innymi takie dane jak łączna wartość fakturowa i statystyczna, opis towaru czy kod kraju przeznaczenia lub kod kraju wysyłki.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.