Artykuł sponsorowany

Jak sprowadzić lek z zagranicy?

Jak sprowadzić lek z zagranicy?

W przypadku niektórych chorób niezbędne do ich leczenia środki lecznicze, choć są stosowane w innych krajach, nie są dopuszczone do obrotu w Polsce. W takiej sytuacji rozwiązaniem pozwalającym na ich sprowadzenie jest skorzystanie z tak zwanego importu docelowego leków. Na czym to polega? Odpowiadamy w poniższym artykule!

Jakie leki można sprowadzić do kraju w ramach importu docelowego?

Import docelowy polega między innymi na sprowadzeniu z zagranicy leków, które nie są dopuszczone do obrotu w naszym kraju i możliwy jest do zrealizowania wyłącznie w określonych przypadkach. W związku z tym sprowadzanie leków z zagranicy dopuszczalne jest w wyłącznie, wtedy gdy są one niezbędne do ratowania zdrowia lub życia ludzkiego. Dodatkowo muszą one także:

  • być dopuszczone do obrotu w kraju, z którego są importowane i mieć aktualne pozwolenie dopuszczenia do obrotu,

  • nie mieć w Polsce swojego odpowiednika, który ma taką samą substancję czynną, dawkę lub postać,

  • nie być przedmiotem postępowań, w których Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych odmówił ich dopuszczenia do obrotu w Polsce, przedłużenia takiego pozwolenia, bądź cofnął pozwolenie na dopuszczenie do obrotu w Polsce.

Kto może skorzystać z importu docelowego leków?

Import docelowy leków, którego realizacją zajmuje się między innymi hurtownia farmaceutyczna Tradepharm realizowany jest na podstawie zapotrzebowania. Wystawić je może natomiast:

  • szpital,

  • lekarz prowadzący leczenie pacjenta poza szpitalem.

Dodatkowo wystawione zapotrzebowanie musi także zostać zatwierdzone przez konsultanta medycznego. Zgodę na import leku z zagranicy wskazanego w zapotrzebowaniu wydaje natomiast Minister Zdrowia.

Jak przebiega sprowadzenie leku w ramach importu docelowego?

Procedura związana ze sprowadzeniem leku z zagranicy składa się z kilku etapów. Pierwszym z nich jest złożenie przez lekarza lub szpital wniosku o zapotrzebowanie za pomocą systemu SOID. Następnie jest ono zatwierdzone przez konsultanta medycznego i przesyłane do Ministerstwa Zdrowia, które ma 60 dni na wydanie pozwolenia lub odmowy na import środka leczniczego. Dopiero po uzyskaniu pozwolenia zapotrzebowanie może natomiast zostać przesłane do hurtowni farmaceutycznej zajmującej się importem docelowym leków.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.