Rodzaje lin żeglarskich
Liny żeglarskie nie tylko stanowią niezbędne wyposażenie każdej łodzi. Nieodłącznie kojarzą się też z żeglowaniem i sztuką wiązania węzłów, które często mogą uratować życie. To od nich rozpoczyna naukę każdy kandydat na majtka, żeglarza czy sternika. Liny pełnią wiele ważnych funkcji, ze względu na swoje cechy, sprawdzając się w warunkach intensywnego zawilgocenia czy zasolenia. Jakie są ich rodzaje i gdzie znajdują zastosowanie?
Podział lin ze względu na materiał
W czasach żeglowania w poszukiwaniu nowych lądów stosowano wyłącznie liny wykonane z naturalnych materiałów. Zazwyczaj były to włókna roślinne dostępne w konkretnym obszarze geograficznym. Do popularnych zaliczały się sizal, manila, konopie, bawełna i kokos. Wyplatano też liny ze skór i ścięgien zwierząt.
Wynalezienie włókien będących modyfikacjami polimerów sprawiło, że coraz częściej żeglarze sięgają po syntetyczne produkty. Ich wspólną cechą jest bardzo wysoka wytrzymałość przy jednoczesnej niezatapialności i małej masie wynikającej z odporności na nasiąkanie wodą. Liny te mogą być cieńsze przy zachowaniu takiego samego udźwigu. Często są też bardziej elastyczne. We współczesnym żeglarstwie stosuje się tradycyjne liny żeglarskie kokosowe, sizalowe, bawełniane i z manili oraz syntetyczne:
- poliamidowe,
- polietylenowe,
- poliestrowe,
- polipropylenowe,
- aramidowe (kevlar),
- dyneema i spectra,
- PBO, najnowocześniejsze, ale bardzo drogie, więc stosowane na dużych jachtach,
- vectran, dodatkowo pokrywane warstwą poliuretanu.
Podział lin ze względu na przeznaczenie
Liny żeglarskie w większości były produkowane w podobny sposób, przez skręcanie ze sobą kilku splotek. Od połowy XX wieku stosuje się bardziej zróżnicowane metody ich wytwarzania, co pozwana na osiąganie różnych efektów. W sklepie żeglarskim Zefir dostępne są liny z rdzeniem pasmowym, plecionym z pojedynczym lub kilkuwarstwowym oplotem. Takie zróżnicowanie pozwala na optymalne dostosowanie produktu do jego konkretnego przeznaczenia.
Rodzajów lin stosowanych na jachtach jest wiele. Do tych najpopularniejszych zaliczają się:
- wanty i sztagi – stalówki strunowe lub dyneema 3-4 mm,
- trapezy – miękkie liny dyneema 4 mm,
- talia trapezów – dyneema 5-6 mm,
- fały – stalówki 2 mm lub dyneema 4 mm,
- szoty grota i foka – miękkie liny w oplocie 6-8 mm,
- brasy – liny z rdzeniem z dyneemy mm, rdzeń 4 mm.
Przedstawione przykłady nie wyczerpują jeszcze wszystkich możliwości. Na jachcie bowiem można spotkać też kontrfały, obciągacze bomu, topenanty, dirki, szkentle, gai, halsy i wiele innych lin.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana