Artykuł sponsorowany

VAT, PIT, CIT - co oznaczają te skróty?

VAT, PIT, CIT - co oznaczają te skróty?

VAT, PIT i CIT to skróty, na które każdy prędzej czy później się natyka. Dotyczą one podatków odprowadzanych w Polsce. Jest to rodzaj daniny uiszczany na rzecz budżetu państwa. Zakładając własne przedsiębiorstwo, należy wybrać rodzaj opodatkowania. Aby podjąć jak najlepszy dla swojej firmy wybór, warto rozważyć różne opcje i dokładnie się z nimi zapoznać. Decyzja powinna być uzależniona od konkretnego modelu biznesowego i wysokości dochodów.

Podatek PIT

Pit jest podatkiem dotyczącym osób fizycznych. Jego pełna nazwa brzmi Personal Income Tax. Przeważnie jest rozliczany po zakończeniu każdego roku podatkowego. Jest rodzajem podatku bezpośredniego i obejmuje głównie dochody konkretnej osoby. Dokumentami, przez który jest regulowany są dwie ustawy. Pierwsza z nich jest z 26 lipca 1991 roku, natomiast druga z 20 listopada 1998 roku. PIT pobierany jest od całości przychodów w przypadku osób mających rezydencję polską. W przypadku osób bez statusu polskiego rezydenta podatkowego pobierany jest jedynie od przychodów uzyskanych w Polsce. 

Podatek CIT

CIT to skrót od Corporate Income Tax. Ta nazwa odnosi się do bezpośredniego podatku od przedsiębiorstw. Jego stawka pozostaje niezmienna i wynosi 19%. Uiszczenie obowiązującej opłaty powinno zostać zrealizowane w określonym okresie czasowym – wtedy, gdy inni podatnicy również składają oświadczenia dotyczące wysokości zarobków. Rozliczanie się z urzędem może stanowić dla wielu przedsiębiorców problem, ponieważ w przypadku CIT-u może być wymagane również załączenie opinii audytora, bilansu i odpisu uchwały walnego zgromadzenia. Warto rozważyć skorzystanie z pomocy biura rachunkowego (np. Profit), które z pewnością zadba o prawidłowość i terminowość złożenia dokumentów, a podatnikowi oszczędzi stresu.

Podatek VAT

Podatek VAT, czyli Value Added Tax dotyczy towarów i usług. Spotykają się z nim zarówno nabywcy, jak i sprzedawcy. Jego wartość doliczana jest do kwoty netto towaru lub usługi. Jest jedynym z podatków o charakterze pośrednim, obrotowy. Wprowadzony w Polsce został w 1993 roku i określany jest również nazwą podatku od wartości dodanej. Jego stawka zależna jest od kwoty towaru lub usługi i nie należy do najniższych. Podstawowa stawka wynosi 23%, natomiast pomniejszone – 5% lub 8%.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.